Tijgerhouding

Rugyoga

Rugyoga, een yogales speciaal voor helen en versterken van je rug

Heb je soms rugklachten, een pijnlijke of zwakke rug?
Heb je het gevoel dat de kwaliteit van je leven zal verbeteren als je de gezondheid van je rug verbetert?
Wil je daar zelf aan werken?
Dan is de Rugyogales precies wat je zoekt.

Je bouwt aan een betere gezondheid, meer kracht en flexibiliteit. Dat doe je met gerichte aandacht, bewuste ademhaling en aangepaste houdingen en oefeningen om de rug te versterken.
Voor een betere energiestroom in het lichaam en rust in het hoofd.

De houdingen en bewegingen komen uit de rijke yogatraditie en worden aangevuld met andere geschikte oefeningen voor de rug.
Lees hieronder verder over Rugyoga.

Rugyoga in Schaarbeek

Groepslessen op

vrijdagavond

 van 19.00 u tot 20.00u

Eerstvolgende lessen Rugyoga

Klik op de blauwe links om de details alsook de plaatsbeschrijving te zien.

juli 2022

Datum/Tijd Les/workshop
01/07/2022 | 19:00 - 20:00 Rugyoga vrijdagavond 2022 , Yoga Kitchen, Schaarbeek

Onze prijzen

Gedraaide kindhouding

Meer informatie over rugyoga

De wervelkolom is de centrale structuur van ons fysieke lichaam.
Rugklachten hebben daarom een diepgaande impact op ons leven.
Deze yoga heeft als doel om de gezondheid van de rug en wervelkolom te ondersteunen, te herstellen en te verbeteren. De les is bestemd voor iedereen die een pijnloze, gezonde en sterke rug wil onderhouden, een heel leven lang.
Met de lessen Rugyoga krijg je de sleutels in handen om je rug in topconditie te krijgen..

Mentale aandacht

Er met je volle aandacht bijblijven is wellicht de grootste opgave. Toch is het essentieel bij yogabeoefening.
Bij rugklachten worden we soms geconfronteerd met het feit dat we maar weinig aandacht en “voeling” hebben met ons lichaam, en meer specifiek onze rug. Het richten van de aandacht helpt ons om ook buiten de les bewustzijn te verwerven over onze rug en hoe we ermee omgaan.

Ademhaling

Ook bij Rugyoga werken we doorlopend met de ujjayi- of oceaanademhaling.
Onze ademhaling is als het ware de “motor”, gids en drijvende kracht. Iedereen ademt op een verschillende manier. Daardoor zijn er momenten waarbij de deelnemers aan hun eigen ritme werken. In de context van de rug is goed ademhalen cruciaal. Te oppervlakkig en onvolledig ademhalen kan immers overal in het lichaam tot spanningen en vastgelopen en geblokkeerde energie leiden.

Houding

In de Rugyoga komen vier van de zes belangrijkste functies uit de fysieke yoga aan bod. Het hulpmiddel om die functies te ondersteunen en te versterken is de yogahouding of asana.
De bewegingen en houdingen komen uit de welhaast honderden beschreven yogahoudingen. Daarbij wisselen dynamische (beweeglijke) houdingen af met statische momenten.
Die worden aangevuld met aangepaste oefeningen uit andere disciplines.
In de reeks komen liggende, zittende en staande houdingen aan bod. Als het nodig is, gebruiken we bepaalde hulpmiddelen zoals stoelen, blokken of riemen. Want dat helpt om onze yogapraktijk te ondersteunen en aan te passen aan ieders individuele fysieke mogelijkheden.

Beetje bij beetje herwinnen we het meesterschap over onze rug. We krijgen het vertrouwen terug dat we soms hebben verloren door onze hedendaagse levenswijze.

Hoe is een les rugyoga opgebouwd?

De benadering is heel individueel.
De lesopbouw wordt beïnvloed door het welzijnsniveau van de verschillende deelnemers. Dat betekent dat de deelnemers vaak een aangepaste variant van een oefening krijgen, gebaseerd op de gezondheidstoestand van hun rug.
De lessen Rugyoga zitten over het algemeen als volgt in elkaar:

  • Eerst streven we naar aanwezigheid in het hier en nu en gewaarwording van het lichaam.
  • Vervolgens activeren we de ujjayi-ademhalingstechniek voorafgaand aan de houdingenreeks.
  • Dan volgen er een paar korte opwarmende bewegingen.
  • Vervolgens is er de reeks houdingen. Die is opgebouwd uit liggende, zittende en staande houdingen.
  • Er is speciale aandacht voor:
    • Onderhouden van de beweeglijkheid van de wervelkolom
    • Versterking van de rugspieren
    • Versterking van de buikspieren
  • Aan het eind tenslotte is er ruime aandacht voor rust en diepe relaxatie. Dat doen we liggend op de rug of in een rusthouding naar keuze.

Een les Rugyoga duurt een uur.

Lestype Duur Yin/Yang Ritme Effect
Rugyoga 60 min Yin & Yang Rustig, statisch, dynamisch Neutraal, versterkend

Zoek je een ander soort les?

Bekijk dan hier onze andere yogalessen:

Bekijk ons volledige aanbod yogalessen