Prana Yoga

Prana Yoga is een goed uitgebalanceerde onderhoudsyoga.
De ademhaling vormt de basis en uitgangspunt van deze yoga. Gerichte aandacht, ademhaling en houding/beweging vormen het gouden trio dat de energiestroom in het lichaam verbetert.
Ook prima geschikt voor wie zichzelf als beginner beschouwt en een eerste stap wil zetten met yoga.
Lees hieronder verder over Prana Yoga.

Prana Yoga in Schaarbeek

Groepslessen op
dinsdagavond van 19.00 u tot 20.00u

Eerstvolgende lessen Prana Yoga

Klik op de blauwe links om de details alsook de plaatsbeschrijving te zien.

maart 2020

Datum/Tijd Les/workshop
03/03/2020 | 19:00 - 20:00 Prana Yoga op dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
10/03/2020 | 19:00 - 20:00 Prana Yoga op dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
17/03/2020 | 19:00 - 20:00 Prana Yoga op dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
24/03/2020 | 19:00 - 20:00 Prana Yoga op dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
31/03/2020 | 19:00 - 20:00 Prana Yoga op dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Onze prijzen

Prana Yoga

Deze yogavorm creëert een intense verbinding tussen lichaam en geest. Ze stimuleert een houding van mindfulness en verhoogd concentratievermogen. Ze verhoogt ook het ruimtelijk zelfbewustzijn van het lichaam en verbetert de ademhalingscapaciteit. Fysiek gesproken maakt Prana Yoga je leniger en sterker. Je spieren worden gestimuleerd om in de lengte te groeien. Ze bouwen gelijkmatige kracht op aan alle zijden van het lichaam en de ledematen. Prana Yoga bevordert het evenwicht en de gezondheid van je gewrichten. Je leert ook steviger en bewuster te staan. Je beleeft en beheerst je ademhaling met een verscherpt bewustzijn.
Na een les Prana Yoga voel je je ontspannen, helemaal verankerd en thuis in je fysieke lichaam. .

Mentale aandacht

Er met je volle aandacht bijblijven is wellicht de grootste opgave. Toch is het essentieel bij yogabeoefening.
Om die reden oefenen we soms met gesloten ogen. Om makkelijker geconcentreerd te blijven op alle fysieke gewaarwordingen in het lichaam.

Ademhaling

Bij Prana Yoga werken we doorlopend met de ujjayi-ademhaling en soms met het bewust vasthouden van bepaalde spiergroepen.
Onze ademhaling is als het ware de “motor”, gids en drijvende kracht. Gezien iedereen ademt op een verschillende manier, zijn er dus momenten waarbij de deelnemers aan hun eigen ritme werken.

Houding

In de Prana Yoga komen de zes belangrijkste functies uit de fysieke yoga allemaal aan bod. Het hulpmiddel om die functies te ondersteunen en te versterken is de yogahouding of asana.
De bewegingen en houdingen komen uit de welhaast honderden beschreven yogahoudingen. Dynamische (beweeglijke) houdingen wisselen af met statische momenten. We blijven tot vijf à zeven rustige, diepe ademhalingen in elke houding blijven. Prana Yoga is iets trager en statischer dan Prana Yoga Flow.
In de reeks komen staande, zittende en liggende houdingen aan bod. Bepaalde hulpmiddelen zoals stoelen, blokken, riemen bijvoorbeeld zijn beschikbaar. Want dat helpt om onze yogapraktijk te ondersteunen en aan te passen aan ieders individuele fysieke mogelijkheden.

Lenigheid en soepelheid worden les na les opgebouwd. Mentale aandacht en concentratievermogen verbeteren. Beetje bij beetje herwinnen we het meesterschap over ons lichaam en onze geest dat we soms hebben verloren door onze hedendaagse levenswijze.
Door de rustige opeenvolging van houdingen kunnen we af en toe iets meer in detail stil te staan bij de “technische” details. Om te streven naar de meest geschikte uitlijning die past bij ons individuele lichaam. Daarbij vermijden we overdrijving: want we gebruiken de houding als een middel om in het lichaam te komen, en niet omgekeerd.

Lesopbouw

De lessen Prana Yoga zitten over het algemeen als volgt in elkaar:

  • Streven naar aanwezigheid in het hier en nu en gewaarwording van het lichaam.
  • Activeren van de ujjayi-ademhalingstechniek voorafgaand aan de houdingenreeks.
  • Een paar korte opwarmende bewegingen.
  • De houdingenreeks die is opgebouwd uit staande, zittende, liggende en omgekeerde houdingen.
  • Aan het eind een kort moment van meditatie en een diepe relaxatie, liggend op de rug of in een rusthouding naar keuze.

Een les Prana Yoga duurt een uur.

Wil je een vergelijking maken met andere yogastijlen? Prana Yoga komt nog het dichtst bij wat men elders aantreft onder de naam Hatha Yoga.

Lestype Duur Yin/Yang Ritme Effect
Prana Yoga 60 min Yin & Yang Rustig, statisch, dynamisch Neutraal, versterkend