Yin Yoga

Yin yoga is een rustige, zachte (yin) vorm van yoga die een kalmerend, rustgevend en verkoelend effect heeft.
Yin yoga heeft een versterkend en voedend effect op het bindweefsel in het lichaam: de fascia, pezen en ligamenten. De houdingen worden relatief lang aangehouden. Yin yoga is ideaal voor iedereen die bij het ouder worden zo flexibel mogelijk wil blijven. Het is het beste tegengif voor een hectische, moderne levensstijl dat ons helpt om terug te leren om gewoon te “zijn”.
Het is ook een ideale yogavorm om op een ontspannen manier de dag af te sluiten en is een prima voorbereiding op een goede nachtrust.

Na een uurtje Yin-yoga voel je je weer helemaal in je lichaam zitten en ben je diep ontspannen.
Twee yin yoga houdingen
Lees hieronder verder over Yin yoga

Yin Yoga in Schaarbeek

Groepslessen op
dinsdagavond van 20.30 u tot 21.30 u

Eerstvolgende lessen Yin Yoga

Klik op de blauwe links om de details en de plaatsbeschrijving te zien.

maart 2020

Datum/Tijd Les/workshop
31/03/2020 | 20:30 - 21:30 Yin Yoga dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek

april 2020

Datum/Tijd Les/workshop
07/04/2020 | 20:30 - 21:30 Yin Yoga dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
14/04/2020 | 20:30 - 21:30 Yin Yoga dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
21/04/2020 | 20:30 - 21:30 Yin Yoga dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
28/04/2020 | 20:30 - 21:30 Yin Yoga dinsdagavond , Yoga Kitchen, Schaarbeek
1 2 3 4 5 6 7 8

Onze prijzen

Yin Yoga

Bij Yin yoga gaat het absoluut niet om het creëren van kracht en stabiliteit. Er zijn ook quasi geen staande houdingen. De meeste oefeningen gebeuren op de grond, zittend of liggend. Yin yoga wordt soms ook wel de “vloeibare yoga” genoemd.

In Yin yoga worden de diepere lagen van spieren en het bindweefsel (de fascia, pezen en ligamenten) op een zachte manier gestrekt en ontspannen. Vandaar dat de Yin yogahoudingen zich vooral toespitsen op die delen van het lichaam waar veel bindweefsel aanwezig is: romp en (boven)benen. Het ritme is traag, en we blijven vaak vrij lang in de houding, tot een paar minuten toe. De bedoeling is om je over te geven, langzaam los te laten en je aandacht te houden bij hetgeen je voelt en ervaart. Je flexibiliteit neemt langzaam toe, niet door actief te gaan strekken, maar door je over te geven en te voelen hoe je spieren en pezen geleidelijk aan de spanning loslaten en tot een dieper niveau van ontspanning komen.
Yin yoga is het perfecte tegenovergestelde van “doen”.

Mentale aandacht

Er met je volle aandacht bijblijven is wellicht de grootste opgave. Toch is het essentieel bij yogabeoefening, en bij uitstek bij Yin yoga.
Om die reden sluiten we vaak de ogen. Om makkelijker geconcentreerd te blijven op alle fysieke gewaarwordingen in het lichaam. Het gaat hoer echt om een mentale inspanning.

Ademhaling

Bij Yin Yoga heb je voor de ademhalingsinspanning de volgende opties:

  • Ofwel adem je langzaam, op een natuurlijke wijze, zonder ujjayi, met wat meer nadruk op de uitademing
  • Ofwel werk je met een zachte, langzame ujjayi-ademhaling
Houding

De fysieke inspanning is licht, en eerder passief. De intensiteit wordt gecreëerd door de duur van de houding.
Toch komen ook in de yin yoga de zes belangrijkste functies uit de fysieke yoga allemaal aan bod. Het hulpmiddel om die functies te ondersteunen en te versterken is de yogahouding of asana.
De asana’s in de lessen Yin Yoga zijn gekozen uit een basisreeks van ca 25 verschillende houdingen en hun variaties.

Lesopbouw

De lessen zitten over het algemeen als volgt in elkaar:

  • We beginnen met een moment waarbij we streven naar aanwezigheid in het hier en nu en gewaarwording van het lichaam.
  • Vervolgens concentreren we ons op onze ademhaling, al of niet met de ujjayi-ademhalingstechniek.
  • Daarop volgt de houdingenreeks die hoofdzakelijk is opgebouwd uit zittende en liggende houdingen.
  • We eindigen met een diepe relaxatie, liggend op de rug of in een rusthouding naar keuze.

Een les Yin yoga duurt een uur.

Lestype Duur Yin/Yang Ritme Effect
Yin Yoga 60 min Yin Traag, statisch Verkoelend, ontspannend