Groepsles en dagelijkse praktijk

Je kan zoveel groepslessen bijwonen als je wil. Er zijn twee gegevens waar je echter niet onderuit kan:

  • Yogahoudingen waren oorspronkelijk bedoeld als voorbereiding op een (dagelijkse) meditatie.
  • Yoga is oorspronkelijk opgevat als een individuele, dagelijkse discipline.

Groepslessen of geen groepslessen

Zelfs al geef ik veel en graag groepslessen, de finaliteit van een groepsles is dat ze zichzelf op een bepaald moment opheft. Dat gebeurt op het moment dat je erin slaagt om zelf, thuis, op je eentje elke dag een yogamoment inlast, en daar een dagelijks ritueel van maakt.

Dan pas heeft het volgen van groepslessen zin gehad.

Maar ook ik ben ooit met yoga gestart via collectieve groepslessen in mijn toenmalige werkomgeving. In een groepsles leer je een goede basis aan. Van elke yogaleraar draag je stukjes waardevolle kennis mee. Het oefenen in groep heeft ook een unieke, speciale energie en atmosfeer waar veel mensen van houden. Vooral mensen die behoefte hebben aan de nabijheid van andere mensen.

Groepslessen zijn ook een vereenvoudiging. Want elk lichaam, elke ziel, elke geest, elk individueel mens is verschillend. Een groepsles kan onmogelijk alle individuele behoeften van het moment inlossen. Zelfs al doen de yoga-instructors nog zo hun best, het blijft een “gulden middenweg” les.

Wie thuis alleen yoga beoefent kan er een uiterst individuele gebeurtenis van maken, met aansluitend een dagelijkse meditatiepraktijk die eveneens op maat is.

Ochtendyoga

Zelf ga ik ‘s ochtends 20 à 30 minuten maximum met yoga-oefeningen aan de slag, alvorens een 20 à 30 minuten te mediteren. Die ochtendyoga verandert de energie van mijn dag compleet. Ze helpt ook om de ochtendstramheid weg te werken. Daarna kan ik rustig mediteren waarbij ik mijn lichaam op een aangename manier ervaar. Of liever, ik voel mijn lichaam dan amper. Zodat ik des te beter kan mediteren op een mentaal niveau.

Sommige oefeningen, zoals evenwichtsoefeningen op één been, gaan me veel beter af ‘s ochtends dan ‘s avonds. Ik heb atypisch gevormde voeten, die weinig steun geven, waardoor die houdingen een extra uitdaging zijn. ‘s Avonds, wanneer ik al door de mangel van een hele actieve dag ben gegaan, ben ik op slag veel wiebeliger dan ‘s ochtends. Dat wankelen gebeurt ook tijdens de groepslessen ‘s avonds. Dan ben ik meteen niet meer “de yogaleraar die e houding tot in de perfectie demonstreert”.

Niveau één

Yoga doe je voor jezelf, met jezelf. Met het lichaam dat je hebt. En dat lichaam is elke dag anders, het verandert in de tijd, want niets is permanent. Yoga is daardoor een oefening in veranderlijkheid. En in het aanvaarden van onvolkomenheden. De atypische voet. Het wankelen. De ene schouder die lager uitkomt dan de andere. De wat kromme ruggengraat. Het gaat niet om de perfecte uitlijning, de feilloos aangehouden pose of het esthetisch resultaat.

Fysieke yoga-beoefening is meditatie op niveau één. Het betekent door een fysieke en energetische ervaring gaan die je bewustmaakt. Het is bewust worden van je fysieke lichaam en je vitale energie.